
22. RUJNA 2025.
Napredovanje učitelja i stručnih suradnika u osnovnim školama
Ana Hinić, voditeljica Područnog ureda Split, za portal srednja.hr:
- U čemu leži razlog da se veći broj učitelja i nastavnika ne odluči napredovati, što u konačnici donosi i veći koeficijent složenosti posla?
Postupak i uvjeti napredovanja učitelja, nastavnika, stručnih suradnika i odgajatelja u školskim ustanovama propisani su Pravilnikom o napredovanju, pri čemu veliki utjecaj na mogućnost napredovanja imaju poslovi koji nisu vezani uz neposredni odgojno-obrazovni rad koji predstavlja srž njihova rada, a na što je Sindikat hrvatskih učitelja ukazivao prilikom donošenja Pravilnika i njegovih izmjena i dopuna, za čije donošenje je odgovorno nadležno ministarstvo.
Dodatno je otežavajuća okolnost što je ministarstvo izmjenom Pravilnika 2021. propisalo, iako navedeno nije bilo dio propisanog javnog savjetovanja, da odgojno-obrazovni radnici koji su napredovali u zvanje zadržavaju stečeno zvanje u slučaju zapošljavanja u drugoj školskoj ustanovi na istome ili srodnome radnome mjestu na kojem su radili u trenutku donošenja odluke o napredovanju u zvanje, pri čemu se srodnim radnim mjestima smatraju učitelji u osnovnoj školi i nastavnici u srednjoj školi. Prema dodatnom mišljenju Ministarstva, to znači da učitelji koji su napredovali u zvanje, a zaposleni su na radnom mjestu učitelja i stručnog suradnika, napreduju samo na jednom od tih radnih mjesta. Primjerice, ako zaposlenik radi na radnom mjestu učitelja, ne priznaje mu se napredovanje u zvanje na radnom mjestu stručnog suradnika i obrnuto, iako su radne obveze i učitelja i stručnog suradnika neposredni odgojno-obrazovni rad s učenicima. Dodatno je za učitelje i nastavnike otežavajuća okolnost ako su zaposleni na radnom mjestu učitelja/nastavnika, ali na različitim predmetima. Primjerice, ako je učitelj zaposlen na radnom mjestu učitelja biologije i kemije, od čega je 90 % poslova na mjestu učitelja biologije, ne može odabrati napredovanje vezano uz neposredni odgojno-obrazovni rad na radnom mjestu učitelja biologije, nego Agencija samostalno odlučuje o tome hoće li se prijava odnositi na neposredni rad iz predmeta biologija ili kemija, što učitelji i nastavnici drže demotivirajućim.
Pri analiziranju mogućih uzroka malog broja odgojno-obrazovnih radnika koji su napredovali u zvanje treba svakako uzeti u obzir propisanu obvezu sudjelovanja u projektima zaposlenika koji su napredovali u zvanje, odnosno analizirati podatke o uključenosti škola u provođenje projekata, kako bi se dobio odgovor na neka od pitanja koja se nameću. Smatramo da prevelik utjecaj u napredovanju u zvanje i zadržavanju zvanja ima rad u projektnim aktivnostima, dok se ne valorizira neposredan rad s učenicima. Učitelji su završili fakultete ne za pisanje projekata, već za kvalitetan rad s učenicima, što je uostalom i core business naše profesije. Mnogi učitelji niti nemaju priliku i mogućnost sudjelovanja u projektima (primjerice ako ih poslodavac ne raspoređuje na te poslove, ako se radi o projektu na školskoj razini), ako sudjeluju u projektima to može generirati nove izazove za škole i učenike (za učitelje uključene u projekte ponekad je nemoguće pronaći stručne zamjene, zbog čega u konačnici ispaštaju učenici) i svakako ne predstavlja bit odgojno – obrazovnog rada i nastavnog plana kojeg donosi nadležno ministarstvo.
- Koje izmjene biste voljeli vidjeti u Pravilniku o napredovanju učitelja i nastavnika, treba li ga mijenjati po Vašem mišljenju?
Sindikat hrvatskih učitelja smatra kako je nužno mijenjati sam Pravilnik, kao i mnoge akte za čije donošenje je nadležno resorno ministarstvo, uključujući i sam Zakon o odgoju i obrazovanju. I do sada smo inzistirali na uklanjanju odredbi za koje smo i prilikom donošenja prve verzije Pravilnika upozoravali da će samo generirati nove probleme. Sudjelovanjem u radnim skupinama, što je u konačnici i obveza Sindikata sukladno Kolektivnom ugovoru, značajno smo pridonijeli kvaliteti rada radnih skupina te smo u samoj proceduri uspjeli uvelike popraviti same nacrte dokumenata. U radnim skupinama glas smo svojih članova od kojih nam kontinuirano pristižu primjedbe i prijedlozi. Sve što smo naveli u prethodnom pitanju tek je nažalost mali dio stavki koje je potrebno dodatno urediti, na što i ukazujemo Ministarstvu kao donositelju Pravilnika.
- Dobivate li kao sindikat žalbe svojih članova na same postupke napredovanja, možete li nam reći na što se odnosi najveći broj žalbi?
Sindikatu hrvatskih učitelja se obraćaju članovi u postupku napredovanja. Najčešće je to nakon što radnik zaprimi stručno mišljenje Agencije s kojim radnik nije suglasan. Naime, Agencija u roku od 30 dana od dana obavljenog uvida u stručno-pedagoški rad odgojno-obrazovnog radnika donosi stručno mišljenje o tom radu i o ispunjenosti uvjeta za napredovanje u zvanje. Radnik može Agenciji izjaviti prigovor u roku od osam dana od dana zaprimanja stručnog mišljenja, ako s njim nije suglasan. U tim slučajevima nam se najčešće članovi obraćaju za pomoć, nakon čega njihovi prigovori uglavnom budu uvaženi.