22. RUJNA 2025.
Napredovanje učitelja i stručnih suradnika u osnovnim školama

Ana Hinić, voditeljica Područnog ureda Split, za portal srednja.hr:

  1. U čemu leži razlog da se veći broj učitelja i nastavnika ne odluči napredovati, što u konačnici donosi i veći koeficijent složenosti posla?
Postupak i uvjeti napredovanja učitelja, nastavnika, stručnih suradnika i odgajatelja u školskim ustanovama propisani su Pravilnikom o napredovanju, pri čemu veliki utjecaj na mogućnost napredovanja imaju poslovi koji nisu vezani uz neposredni odgojno-obrazovni rad koji predstavlja srž njihova rada, a na što je Sindikat hrvatskih učitelja ukazivao prilikom donošenja Pravilnika i njegovih izmjena i dopuna, za čije donošenje je odgovorno nadležno ministarstvo.
Dodatno je otežavajuća okolnost što je ministarstvo izmjenom Pravilnika 2021. propisalo, iako navedeno nije bilo dio propisanog javnog savjetovanja, da odgojno-obrazovni radnici koji su napredovali u zvanje zadržavaju stečeno zvanje u slučaju zapošljavanja u drugoj školskoj ustanovi na istome ili srodnome radnome mjestu na kojem su radili u trenutku donošenja odluke o napredovanju u zvanje, pri čemu se srodnim radnim mjestima smatraju učitelji u osnovnoj školi i nastavnici u srednjoj školi. Prema dodatnom mišljenju Ministarstva, to znači da učitelji koji su napredovali u zvanje, a zaposleni su na radnom mjestu učitelja i stručnog suradnika, napreduju samo na jednom od tih radnih mjesta. Primjerice, ako zaposlenik radi na radnom mjestu učitelja, ne priznaje mu se napredovanje u zvanje na radnom mjestu stručnog suradnika i obrnuto, iako su radne obveze i učitelja i stručnog suradnika neposredni odgojno-obrazovni rad s učenicima. Dodatno je za učitelje i nastavnike otežavajuća okolnost ako su zaposleni na radnom mjestu učitelja/nastavnika, ali na različitim predmetima. Primjerice, ako je učitelj zaposlen na radnom mjestu učitelja biologije i kemije, od čega je 90 % poslova na mjestu učitelja biologije, ne može odabrati napredovanje vezano uz neposredni odgojno-obrazovni rad na radnom mjestu učitelja biologije, nego Agencija samostalno odlučuje o tome hoće li se prijava odnositi na neposredni rad iz predmeta biologija ili kemija, što učitelji i nastavnici drže demotivirajućim.
Pri analiziranju mogućih uzroka malog broja odgojno-obrazovnih radnika koji su napredovali u zvanje treba svakako uzeti u obzir propisanu obvezu sudjelovanja u projektima zaposlenika koji su napredovali u zvanje, odnosno analizirati podatke o uključenosti škola u provođenje projekata, kako bi se dobio odgovor na neka od pitanja koja se nameću. Smatramo da prevelik utjecaj u napredovanju u zvanje i zadržavanju zvanja ima rad u projektnim aktivnostima, dok se ne valorizira neposredan rad s učenicima. Učitelji su završili fakultete ne za pisanje projekata, već za kvalitetan rad s učenicima, što je uostalom i core business naše profesije. Mnogi učitelji niti nemaju priliku i mogućnost sudjelovanja u projektima (primjerice ako ih poslodavac ne raspoređuje na te poslove, ako se radi o projektu na školskoj razini), ako sudjeluju u projektima to može generirati nove izazove za škole i učenike (za učitelje uključene u projekte ponekad je nemoguće pronaći stručne zamjene, zbog čega u konačnici ispaštaju učenici) i svakako ne predstavlja bit odgojno – obrazovnog rada i nastavnog plana kojeg donosi nadležno ministarstvo.
  1. Koje izmjene biste voljeli vidjeti u Pravilniku o napredovanju učitelja i nastavnika, treba li ga mijenjati po Vašem mišljenju?
Sindikat hrvatskih učitelja smatra kako je nužno mijenjati sam Pravilnik, kao i mnoge akte za čije donošenje je nadležno resorno ministarstvo, uključujući i sam Zakon o odgoju i obrazovanju. I do sada smo inzistirali na uklanjanju odredbi za koje smo i prilikom donošenja prve verzije Pravilnika upozoravali da će samo generirati nove probleme. Sudjelovanjem u radnim skupinama, što je u konačnici i obveza Sindikata sukladno Kolektivnom ugovoru, značajno smo pridonijeli kvaliteti rada radnih skupina te smo u samoj proceduri uspjeli uvelike popraviti same nacrte dokumenata. U radnim skupinama glas smo svojih članova od kojih nam kontinuirano pristižu primjedbe i prijedlozi. Sve što smo naveli u prethodnom pitanju tek je nažalost mali dio stavki koje je potrebno dodatno urediti, na što i ukazujemo Ministarstvu kao donositelju Pravilnika.
  1. Dobivate li kao sindikat žalbe svojih članova na same postupke napredovanja, možete li nam reći na što se odnosi najveći broj žalbi?
Sindikatu hrvatskih učitelja se obraćaju članovi u postupku napredovanja. Najčešće je to nakon što radnik zaprimi stručno mišljenje Agencije s kojim radnik nije suglasan.  Naime, Agencija u roku od 30 dana od dana obavljenog uvida u stručno-pedagoški rad odgojno-obrazovnog radnika donosi stručno mišljenje o tom radu i o ispunjenosti uvjeta za napredovanje u zvanje. Radnik može Agenciji izjaviti prigovor u roku od osam dana od dana zaprimanja stručnog mišljenja, ako s njim nije suglasan. U tim slučajevima nam se najčešće članovi obraćaju za pomoć, nakon čega njihovi prigovori uglavnom budu uvaženi.