25. KOLOVOZA 2021.
Objavljeni rezultati Istraživanja Instituta za društvena istraživanja
Objavljeni rezultati Istraživanja Instituta za društvena istraživanja „Nacionalno praćenje učinaka pandemije Covid-19 i potresa iz 2020. godine na organizaciju odgojno-obrazovnih procesa i dobrobit učenika i odgojno-obrazovnih djelatnika u Republici Hrvatskoj“, a u kojem je jedan od sudionika bio i Sindikat hrvatskih učitelja.
Istraživanje je provedeno u razdoblju od svibnja do lipnja 2021. u 161 osnovnoj i srednjoj školi na uzorku od preko 27.000 učenika, 417 stručnih suradnika i 4796 učitelja i nastavnika, a rezultati su pokazali upravo ono na što je Sindikat hrvatskih učitelja ukazivao resornom ministarstvu dulje vrijeme, tražeći uvođenje posebnih programa za prevenciju stresa, jačanje motivacije i kognitivnih sposobnosti.
Naime, istraživanje je, između ostalog, pokazalo da je pandemija negativno ili izrazito negativno utjecala na život većine učenika, što je izjavilo 59,1% maturanata, te 37% učenika šestih razreda osnovnih škola, a najveći je negativan utjecaj pandemija imala na bavljenje sportom, izvanškolske aktivnosti i mentalno zdravlje.
Kada je riječ o epidemiološkim mjerama, učenici su bili posebno kritični prema nošenju maski na nastavi te ograničavanju kontakata s učenicima drugih razreda - 67,6% maturanata izrazilo je negativan stav prema maskama, a 53,1% učenika osmih razreda prema nemogućnosti miješanja s ostalim učenicima. Slično misle i nastavnici od kojih se 67,6% u osnovnim školama negativno izrazilo o maskama. U srednjim školama negativan stav izrazili su i o skraćivanju satova (njih 34,1%). Također, promjene u nastavi zbog pandemije negativno su utjecale na motivaciju učenika za učenje i radne navike (za 52% učenika osmih razreda i 50,3% učenika drugih razreda srednje škole), dok su pozitivne bile za poboljšanje vještina rada s računalom. Također očekivano, pokazalo se kako učenici preferiraju učioničku nastavu, a predmetni nastavnici dodatno su naglasili potešoće u usvajanju obrazovnih ishoda, izvršavanja školskih obaveza i razvijanja vještina.
Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs ocijenio je prilikom predstavljanja istraživanja kako je riječ o hvalevrijednom istraživanju provedenom na dosad najvećem broju učenika i nastavnika, koje će pomoći u donošenju odluka i konkretnih mjera te je naglasio kako će konkretne epidemiološke mjere za novu školsku godinu, 2021./2022., biti predstavljene u četvrtak (na sjednici Vlade Republike Hrvatske te u petak).
Naglasio je da će se u novoj školskoj godini omogućiti održavanje dodatne i izborne nastave te da će u pojedinim školama satovi biti skraćeni na 40 minuta zbog spajanja određenih škola, a da maske i dalje neće biti obvezne u nižim razredima osnovne škole (što je dosta nekonkretno objašnjenje), dok se dobrovoljno cijepljenje učenika, kako smo i sami apostrofirali u nedavnim medijskim izjavama, neće provoditi u školama.
Zahvaljujemo svim sudionicima na dosadašnjoj aktivnosti te vas pozivamo da nam i dalje šaljete svoja mišljenja i konstruktivne kritike kako bismo ih mogli prezentirati u javnom prostoru te utjecati na kvalitetu nastavne godine za sve dionike u sustavu obrazovanja.