
Sanja Šprem, predsjednica Sindikata hrvatskih učitelja, sudjelovala je od 22. do 23. svibnja 2025. godine u Parizu na zajedničkom treningu europskih sektorskih socijalnih partnera u obrazovanju, koji je bio dio aktivnosti dvogodišnjeg projekta ETUCE-a „InclEdu4AllNeeds“.
Trening je započeo predavanjem o samom projektu i njegovim glavnim ciljevima i aktivnostima, a nakon čega su predstavljeni preliminarni rezultati istraživanja te je provedena diskusija o istraživanju.
Istraživanja su provedena u Solingenu u Njemačkoj u rujnu 2024. godine i Bukureštu u Rumunjskoj u veljači 2025. godine kroz fokus grupe. Online anketa distribuirana je u studenom 2024. godine. Cilj ankete bio je razumjeti pojedinačne i suradničke akcije organizacija kojima je za cilj bilo uključivanje osoba s invaliditetom u obrazovanje i zapošljavanje. Anketa se temelji na 77 ispitanika i to iz 24 države Europske unije i 12 država izvan Europske unije. Neki od zaključaka do kojih se došlo analizom istraživanja su:
- inkluzivno obrazovanje u teoriji razlikuje se od njegove provedbe u praksi,
- teško je slijediti okvire politike inkluzivnog obrazovanja s ograničenim školskim resursima,
- program uključivosti može negativno utjecati na radne uvjete učitelja,
- potrebno je prilagoditi razinu podrške individualnim potrebama učenika,
- nedostatak kvalificiranih i specijaliziranih učitelja ograničava potencijal inkluzivnog obrazovanja.
Nakon predstavljanja rezultata istraživanja i diskusije, različite organizacije iz Francuske su održale predavanje o uključivanju osoba s teškoćama u razvoju u obrazovni sustav u toj zemlji. Nakon toga održala se rasprava o nacionalnim izazovima i mogućnostima uključivanja osoba s teškoćama u razvoju u obrazovne sustave i zajednička radionica o praktičnim smjernicama o tome kako zagovarati učinkovito uključivanje osoba s teškoćama u razvoju u obrazovni sustav i obrazovne politike putem zajedničkih inicijativa socijalnih partnera na nacionalnoj, regionalnoj i lokalnoj razini.
Drugi dan započeo je izvještavanjem s prethodno odrađenih radnih skupina i plenarne rasprave, a nakon čega su sudionici podijelili dobre prakse kvalitetnog socijalnog dijaloga i zagovaranja o uključenosti osoba s teškoćama u razvoju u obrazovne sustave i to na način da se pruži i kvalitetna podrška zaposlenicima u obrazovanju. Seminar su završnim govorima zaključili Leonardo Ebner, koordinator ETUCE-a i Monika Hoang The, koordinatorica EFEE-a.
Glavni ciljevi projekta su identifikacija i zagovaranje uspješnih zajedničkih pristupa socijalnih partnera u osiguravanju pune uključenosti osoba s teškoćama u razvoju u obrazovne sustave i obrazovne politike (s fokusom na zaposlenike u obrazovanju i poslodavce u obrazovanju). Potrebno je procijeniti trenutne politike i prakse u državama socijalnih partnera, što će rezultirati konkretnim skupom prijedloga i preporuka za poslodavce u obrazovanju, ministarstva obrazovanja i vlade država.
Kroz ovaj projekt, ETUCE i EFEE također imaju za cilj učvrstiti osnovu za nastavak procesa socijalnog dijaloga na nacionalnoj i europskoj razini kako bi se socijalni dijalog osnažio i prilagodio promjenjivom svijetu rada, osiguravajući da prijelazi na digitalno, klimatski neutralno gospodarstvo i nove oblike zapošljavanja nikoga ne zapostavljaju.
Glavne aktivnosti projekta uključuju istraživanje i donošenje zaključaka o trenutnom stanju u obrazovanju, što uključuje online ankete i fokus grupe, posjete školama (u Njemačkoj i Rumunjskoj), dvije trening radionice (u Francuskoj i Portugalu) i završnu konferenciju (u Moldaviji). Glavni ishod projekta su praktične smjernice o zagovaranju učinkovitog uključivanja osoba s teškoćama u razvoju u obrazovni sustav i obrazovne politike putem zajedničkih inicijativa socijalnih partnera, a koje su ključne za održavanje kvalitetnog socijalnog dijalog i pregovaranja.